SUV (2)
Ook hier in het land van de glimlach vinden mensen het nodig om in een SUV te rijden. Gezien de staat van het verkeer valt er eigenlijk wel wat te zeggen voor een auto waarin je hoger zit en meer overzicht hebt. Het feit dat automobilisten die botsen met een patserbak een vier keer zo grote kans hebben te overlijden dan mensen die tegen een normale auto crashen kan in dezen ook als een positieve bijdrage aan de verkeersproblematiek worden gezien.
De SUVs hier zien er gek uit: ze hebben een extra achteruitkijkspiegel, op de achteruit, en naar beneden gericht. Dat zit namelijk zo: omdat die bakken zo hoog zijn, kun je het niet zien als er iets laags achter je auto staat. Als je achteruit gaat, bestaat er dus een kleine kans dat je een onzichtbaar kindje doodrijdt. Hier heb ik even geen statistieken van, maar volgens mijn stiefmoeder gebeurt het bij de school van mijn zusje regelmatig dat kinderen net op tijd weg kunnen duiken voor een nietsvermoedende trekkerchauffeur.
Dat is natuurlijk zielig, en daarom is in Thailand de dode-hoekspiegel voor SUV's verplicht, wat betekent dat ongeveer de helft van de auto's er ook daadwerkelijk eentje heeft. Moesten we in Nederland ook maar doen: wie zo'n auto kan betalen kan zich ook wel een extra spiegeltje veroorloven, en het scheelt geheid ongelukken - daarnaast is het natuurlijk ook makkelijker achteruit parkeren. Als vervolgens een gedeelte van de patsers besluit dat zo'n rugflap er niet uitziet en een kleinere auto koopt - so much the better.
De SUVs hier zien er gek uit: ze hebben een extra achteruitkijkspiegel, op de achteruit, en naar beneden gericht. Dat zit namelijk zo: omdat die bakken zo hoog zijn, kun je het niet zien als er iets laags achter je auto staat. Als je achteruit gaat, bestaat er dus een kleine kans dat je een onzichtbaar kindje doodrijdt. Hier heb ik even geen statistieken van, maar volgens mijn stiefmoeder gebeurt het bij de school van mijn zusje regelmatig dat kinderen net op tijd weg kunnen duiken voor een nietsvermoedende trekkerchauffeur.
Dat is natuurlijk zielig, en daarom is in Thailand de dode-hoekspiegel voor SUV's verplicht, wat betekent dat ongeveer de helft van de auto's er ook daadwerkelijk eentje heeft. Moesten we in Nederland ook maar doen: wie zo'n auto kan betalen kan zich ook wel een extra spiegeltje veroorloven, en het scheelt geheid ongelukken - daarnaast is het natuurlijk ook makkelijker achteruit parkeren. Als vervolgens een gedeelte van de patsers besluit dat zo'n rugflap er niet uitziet en een kleinere auto koopt - so much the better.
1 Reacties:
In de VS tel je zonder ESUVEE echt niet mee.
Er is ook een grappige reclame van. Met een beest (een stomme stier ofzo) als metafoor. Hebben ze het niet door?
Een reactie posten
<< Home