15 juli 2005

ICE

Vandaag even een kort blogje. Het zit eraan te komen, vertelden vriend en vijand ons na 0707. Een Aanslag in Nederland. Speculaties over het hoe en wanneer kunt u natuurlijk kwijt in de comments, maar vandaag wil ik het hebben over een Brits truukje dat handig kan zijn, mochten de mortieren de Arena binnen komen gieren terwijl jij er zit.
Het truukje heet ICE. Kort voor In Case of Emergency. Als jij na een Aanslag of ongeluk het leven danwel het bewustzijn verliest, heb je natuurlijk een paspoort bij. Maar de hulpverleners ter plekke hebben daar niet zoveel aan. Zij willen namelijk graag weten wie ze op de hoogte moeten stellen dat jij inmiddels niet meer vrolijk rondloopt, maar op weg bent richting ziekenhuis of mortuarium. Vandaar dus ICE.
Je voegt een nieuwe contactpersoon toe aan het electronische telefoonboek in je mobiel. Niet iedereen gaat met zo'n blowerig MedAlert-ijzertje lopen, maar iedereen heeft een mobiele telefoon, is het idee. Die contactpersoon heet ICE - zodat de hulpverleners weten waar ze moeten zoeken - en is in werkelijkheid bijvoorbeeld je moeder of je partner. Als de hulpverlener ICE belt, krijgt hij degene die hij in geval van nood op de hoogte moet brengen van de nood.
Het is niet perfect, zoals de onvolprezen heerschers van Snopes ook al vermelden, maar het is beter dan niets. Nu nog even ervoor zorgen dat Nederlandse hulpverleners ook weten waar ze moeten kijken. Maak ik werk van.

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Volgens mij hebben veel mensen al wel zoiets. In agenda's in ieder geval en ik geef aan veel mensen de nummers van mijn geliefden als ik ergens naar toe ga.

En ook de pincode van mijn telefoon, want die is dan ook wel nodig.

Maar of het helpt als alles gesmolten is?

15 juli 2005 om 15:55  

Een reactie posten

<< Home