18 juli 2005

Kut-europa

De Volkskrant is een kutkrant, aldus Jaap Fischer (link). Vandaag verblijde mijn lijfblad mij op haar voorpagina met groot nieuws: het Brede Maatschappelijke Debat over de EU, gepland voor na de zomer, zal worden geleid door een curatorium*.

Stop de persen! Een curatorium! De Tweede Kamer gaat mensen aanwijzen om de discussie in goede banen te leiden. Het woord is overigens afgeleid van ‘curator’, iemand die een failliete boedel mag verdelen. Dat zegt genoeg over wat het Kabinet denkt over wat wij van Europa vinden.

De vorige Brede Maatschappelijke Discusie (let op de hoofdletters) ging over biotechnologie. Breed als hij was kan ik me er op het moment bar weinig over herinneren, laat staan dat er toen wat mee bereikt is. Dat gaat dit keer niet gebeuren, volgens de Haagse redactie.

Waarom niet? De SP zal namelijk hun best doen om het liberale bolwerk dat de EU nu is te slechten. Daar staat Den Haag dan met zijn curatorium. Het is misschien 25 jaar te laat, maar we gaan het alsnog een flink potje met elkaar oneens zijn!

Hier zullen Iknik en ik natuurlijk onze eigen Brede Maatschappelijke Discussie houden met zijn tweetjes, te zijner tijd. Maar waarom wil de SP dat debat nou? Wat er ook uit dat debat zal komen, de regering zal kunnen zeggen dat het debat nu achter ons ligt en we moeten ophouden met zeiken. Wat Nederland van de EU vindt laat zich namelijk prima samenvatten: We zijn voor meer samenwerking, maar we willen er geen zelfstandigheid voor inleveren. En het mag niets kosten. En we willen er geen gezeik over, want ondanks de welvaart die de EU ons heeft gebracht en de impact die zij op ons leven heeft, interesseren we ons geen reet voor Europa.

Behalve hier zult u ook in de Volkskrant het nodige over de BMD kunnen lezen. Op de voorpagina, gok ik zo. Ik zal het allemaal gaan lezen. Het is namelijk wel mijn kutkrant.

* Het hele artikel staat hier, maar om onduidelijke redenen heeft de Volkskrant liever dat jullie dat niet lezen en hebben ze het verstopt. Inloggen kan als ‘bartbraun3’, met als wachtwoord ‘trjmpr2d’.

4 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Verblijdde?

18 juli 2005 om 16:36  
Anonymous Anoniem zei...

Haha, geweldig gedicht over die kutkrant.Mee eens!
Bedankt voor die link.

Overigens moet je bij alle andere kranten ook registreren.

18 juli 2005 om 17:23  
Anonymous Anoniem zei...

Was die brede discussie van onder leiding van Terlouw? Dat kan ik me nog wel herinneren. Ik heb zelfs een bijdrage geleverd. Dat was in mijn internetbegindagen.

Naderhand heb ik er ook wat over gehoord, maar dat komt ook door collega's die onderzoek doen naar risicoperceptie

19 juli 2005 om 13:12  
Anonymous Anoniem zei...

een keer van mag weg...

19 juli 2005 om 13:12  

Een reactie posten

<< Home