05 oktober 2005

Meer apartheid, a.u.b.

In de loop van de geschiedenis heeft de mens zijn medemens de meest gruwelijke dingen aangedaan. Daar heb je een smoesje voor nodig, maar smoesjes zijn zo gevonden: Je kan mensen afmaken omdat ze te slim zijn - Pol Pot vond brildragen al aanstootgevend intellectueel. Onvruchtbaar maken omdat ze te dom zijn - Zweden had het niet zo op mongooltjes. Concentratiekampen vanwege het geloof, mensenhandel door je huidskleur. In Rwanda gingen mensen de buurman met een bijl te lijf en werden de schaamlippen van vrouwen dichtgenaaid omdat ze Hutu waren in plaats van Tutsi. Of andersom - geen hond weet het verschil, behalve Hutu's en Tutsi's, wat het geheel des te schrijnender maakt.

Wij leren onze kinderen terecht dat dit allemaal foute boel is. Discrimineren mag niet, concentratiekampen zijn fout, en schaamlippen dichtnaaien - nou ja, daar hadden we het bij mij op school nog niet over, maar het mag vast ook niet. Dingen als huidskleur, geloof en intellectuele vermogens zijn geen reden om onderscheid te maken tussen mensen.

Afgelopen maandag besefte ik ineens dat we in Nederland te ver zijn doorgeschoten in ons gelijkheidsdenken. Er is één groep die te weinig gediscrimineerd wordt in Nederland. Ik was bij een optreden van de Noorse hoempa-rockers Kaizer's Orchestra, en ik heb ongeveer de helft van hun meesterlijke show gezien. De andere helft van de tijd heb ik tegen achterhoofden aan zitten kijken, van lange mensen.

Ik ben nièt klein. Met mijn 1.74 steek ik ver boven de gemiddelde wereldburger uit. Alleen hier in Nederland is het straatbeeld geïnfecteerd met die ergerniswekkende lengte van mensen die niet het fatsoen hebben om op tijd op te houden met groeien. In plaats van daarvoor gestraft te worden met een lengtetaks (ontwerpers van treinen moeten er rekening mee houden dat er soms reuzen meereizen), werden ze tot voor kort zelfs voor hun wanstaltigheid beloond: als je langer was dan twee meter hoefde je niet in dienstplicht.

Nu ben ik een redelijk mens, en zou ik zeker niet willen pleiten voor concentratiekampen of vies gedoe met naald en draad. Ik wil gewoon een beetje meer apartheid. Aangezien het lange mensen duidelijk aan het fatsoen ontbreekt om zelf achteraan te gaan staan, moeten we daarvoor maar een barriëre inbouwen.

Bij de python in de Efteling staat zo'n pop die aangeeft dat je met een bepaalde lengte er niet inmag. Zoiets moet er komen bij Nederlandse poppodia, bioscopen, voetbalstadions etc. Kan je niet onder het Maximum Doorloophoogte bord, dan moet je in de - net zo goed uitgeruste - lange-mensen-hoek zitten of staan. Als je ziet hoe rokers overal weggetreiterd worden komen de veel aanstootgevender lange mensen hier nog goed mee weg.


Binnenkort op deze site: de Eindoplossing van het Stinkende Mensen Probleem.

7 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Misschien is Bart gefrustreerd omdat zijn jongere broertje groter dan hem is?

6 oktober 2005 om 09:38  
Anonymous Anoniem zei...

Dan tik je diegene toch op zijn schouder voor je? Of je gaat op iemands schouder staan. Of breekt dan je eierdopje?

6 oktober 2005 om 10:14  
Blogger Bart Braun zei...

Die laatste anynomous is zeker zo'n enge langerik. Als jij met je uitgerekte lijf ergens midden in de zaal staat, dan zijn er een stuk of twintig mensen die daar last van hebben, maar niet zomaar naar jou toe kunnen wandelen om er wat van te zeggen. Je staat middenin een uitverkocht Tivoli, remember...

6 oktober 2005 om 13:12  
Anonymous Anoniem zei...

Nee, ik ben een klein meisje met een groot ego en veel blauwe plekken.

Ik vind het echt onzin om over zoiets te mieren, of waren het alleen maar meisjes die voor je stonden? Voor de lekkere noren?

(trouwens ooit de zanger solo gezien, daar was het erg rustig bij. Was ook erg kut ;))

6 oktober 2005 om 13:17  
Blogger Ruben van Hooidonk zei...

Yo, ik ben zo'n langerik, denk ik.... Niet dat ik je post al te serieus opvat, blijkbaar een dag met weinig blog fodder, maar lange mensen hebben al problemen genoeg! Ik noem er een paar:
korte vriendinnen = nekkramp
vliegtuigen
tegenwind bij het fietsen
heel krap duikpak in het "kruis"
hoofd stoten tegen vanalles en nog wat

6 oktober 2005 om 17:31  
Anonymous Anoniem zei...

Ik had het er met Calimero laatst ook over. 1.80, dat lijkt me een redelijke grens om disco's en concertzalen in te mogen. Hoewel ik lange mensen best nog een paar zaaltjes gun, ik ben de kwaadste niet.

Poek

6 oktober 2005 om 22:16  
Anonymous Anoniem zei...

:| Wat is je probleem? Denk je dan dat groot zijn zo leuk is?

20 april 2008 om 15:48  

Een reactie posten

<< Home