04 oktober 2005

Posters

Wie geld besteedt aan Interpolis (glashelder) doet dat helemaal zelf. Wie zijn centen uitgeeft bij de Primafoon (die trakteert) doet dat uit vrije wil. En wie een abonnement neemt op de Jan, de zoveelste glossy die vrouwen boven de dertig met een fan-tas-tisch bestaan gaat vertellen dat het helemaal niet erg is om een hersenloze winkelhoer te zijn (de site opent met een citaat uit een H&M campagne, godbetert) is daar niet toe gedwongen.

Doe je één van bovenstaande dingen, dan wordt een deel van je geld besteed aan levensgrote posters op bushokjes. Dat hoort erbij, en als het je niet bevalt kun je besluiten niet meer bij te dragen aan de behangkosten van bushaltes.

Maar voor de poster die ik vandaag zag, geldt bovenstaande niet. Vergeleken met Beau van Erven Dorens, die dankzij de plakwoede van zowel Talpa als Scarlett pasgeleden praktisch elke busreiziger aanstaarde (soms zelfs halfnaakt) is de tronie van Paul de Leeuw een verademing. Maar die tronie stond wel mooi op een poster van een publieke omroep, die het blijkbaar nodig vindt om mij erop te wijzen dat Paul de Leeuw bestaat. Net nu ik het bijna vergeten was.

Het is toch wel wat bizar: de publieke omroep wordt gefinancierd door de gemeenschap, die er niet voor kan kiezen dat niet te doen. Vervolgens gebruikt de publieke omroep een deel van dat geld om de leden van die gemeenschap over te halen toch eens te gaan kijken naar de programma’s die ze financieren. Dat klinkt alsof er wel wat strijkstokjes tussenuit kunnen.

Bij een aantal omroepen is dat al gebeurd. Die omroepen heten commercieel, en ze hanteren een ingenieus systeem waarbij programma’s met meer kijkers meer geld opleveren. Commerciële omroepen hebben dus een goede reden om reclame te maken voor hun programma’s.

Publieke omroepen die hetzelfde gaan doen als hun commerciële tegenhangers, maken misbruik van hun concurrentiepositie, en mogen wat mij betreft subiet worden opgedoekt. Kijkers trekken hoort geen doel te zijn van de publieken, en om onder andere die reden stel ik beslist geen prijs op abriposters met een levensgroot portret van Paul de Leeuw.

2 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Ik weet er nog zo één. Op alle stations die ik vandaag ben gepasseerd hingen posters met 'Vroeger vertrok hier de trein naar Auschwitz'.
1) die trein vertrok vanuit Westerbork, niet vanaf station Breukelen.
2) Waarom kon diè trein godverdomme wèl op tijd rijden? Lagen er tijdens de oorlog soms geen blaadjes op de rails?
3) Het lijkt mij dat de NS het geld wel harder nodig heeft voor andere zaken dan zestig jaar na dato alsnog excuses aanbieden. In elk geval snap ik nu waarom mijn kaartjes weer duurder zijn geworden.

5 oktober 2005 om 02:31  
Anonymous Anoniem zei...

Het zijn geen excuses, hoe vaak moet de NS dat nog zeggen?

En op tijd komen is heel relatief als je een gratis enkeltje dood krijgt. (en ik vraag me sowieso af of ze rechtstreeks naar Auschwitz reden). Je vraagt je toch ook niet af of die mensen niet hun tas toevallig in een trein zetten die gereed stond voor vertrek?

5 oktober 2005 om 09:22  

Een reactie posten

<< Home