12 mei 2006

De zon schijnt en iedereen is blij

Het is in talloze films vertoond, maar de matrix liet zo’n 6 jaar geleden er wederom een mooi shot van zien. Duizenden mensen lopen naar hun werk. Allemaal zwart gekleed en allemaal willen ze niet van hun route afwijken. Iedereen sacherijnig.

In Nederland hebben we fietsen. Ik fiets elke dag naar mijn werk. Ik woon in de binnenstad van Utrecht en werk in Zeist. Het enige wat ik doe is de Biltstraat opfietsen en alsmaar rechtdoor. Toch is er steeds weer een bepaald publiek te zien op de verschillende stukken van de route.

Eerst hebben we de studenten op klotefietsen waar stukken uitsteken en die onder invloed nog niet helemaal recht kunnen fietsen. Niet zo’n probleem, maar ze rijden ook niet normaal over de weg voor zo’n toestand en veroorzaken daarmee veel irritaties bij voornamelijk andere fietsers en auto’s die moeten uitwijken…

Tussen die studenten rijden dan huisvrouwen met kinderen die naar school gebracht moeten worden, die kinderen worden gestoken door de puntige uitsteeksels van de studentenfietsen en op die manier is iedereen weer blij.

Na de Berenkuil, slaat die hele hap studenten af en zijn de huismoeders al lang weer hun kindjes aan het troosten die gestoken zijn.
Vervolgens komt het lange rechte stuk tot Zeist. Hier zien we mensen met ligfietsen, debielen die ontsnapt zijn uit een van de talloze inrichtingen uit Zeist, maar voornamelijk mensen met normale fietsen op weg naar hun werk. Die mensen gaan vaak 8,2 cm achter je fietsen. Das namelijk fijn. Wat mij echter altijd verbaasd is dat ze boos worden als je remt en hetzelfde bij hun gaat doen…

Ga ik met de racefiets, krijg ik boze blikken omdat ik wel snel op mijn werk ben. Wat is iedereen toch blij op de fiets. Ondertussen staan de auto’s elke dag in de file op dit stuk en zit de bus vol met stinkende mensen en wijzen naar andere stinkende mensen…
Trein, auto, bus of fiets, er is altijd wel iets op aan te merken… Is de oplossing dus niet echt thuiswerken?

16 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Je gaat maar lopen

12 mei 2006 om 13:31  
Anonymous Anoniem zei...

" Eerst hebben we de studenten op klotefietsen waar stukken uitsteken en die onder invloed nog niet helemaal recht kunnen fietsen. Niet zo’n probleem, maar ze rijden ook niet normaal over de weg voor zo’n toestand en veroorzaken daarmee veel irritaties bij voornamelijk andere fietsers en auto’s die moeten uitwijken…"

hoe lang ben je al student-af?

12 mei 2006 om 15:00  
Blogger WFvN zei...

"Hier zien we mensen met ligfietsen, debielen die ontsnapt zijn uit een van de talloze inrichtingen uit Zeist."

Die 'debielen' rijden comfortabeler en vaak sneller dan racefietsers. Ze storen zich niet aan het commentaar van anderen waar jij schijnbaar wel last van hebt. Boze blikken van automobilisten? Lekker laten kijken.
Neem gewoon de fiets en trek je niks aan van dat volk.

12 mei 2006 om 16:43  
Blogger Bart Braun zei...

Volgens mij bedoelde hij met zijn komma: ligfietsers EN ontsnapten EN normale fietsen. Al weet je het bij Kevin natuurlijk nooit ;)

12 mei 2006 om 17:38  
Anonymous Anoniem zei...

Ik als ligfietser rijd zelden achter andere mensen aan. Ik haal ze liever in. Ben ik lekker sneller op m'n werk dan jij ;-)

12 mei 2006 om 19:26  
Blogger WFvN zei...

@Bart Braun:

Je zou gelijk kunnen hebben wat betreft die komma. Maar goed. Wel blijft staan dat hij zich maar beter niks kan aantrekken van automobilisten als je het mij vraagt. Soms best lastig kan ik uit ervaring zeggen.

Wat betreft die 8,2 cm; daar had ik helemaal overheen gelezen. Maar ik sluit me bij Varienaja aan. Doorgaans steek ik er ook voorbij. De enkele keer dat ik wél aanhaak mag beschouwd worden als compliment van mijn kant. Onlangs nog meegemaakt. De volgende dag deed diezelfde fietser hetzelfde bij mij. Geen probleem. Alleen jammer dat hij mij niet kon bijhouden, het spel was snel voorbij.

12 mei 2006 om 21:53  
Anonymous Anoniem zei...

Banaantje said....
Dat stuk Biltsestraat heb ik ook regelmatig gereden en gefietst toen ik in Utrecht werkte.
Overigens een prachtig stuk breed parallelweg voor die stroom fietsforensen. Wees blij dat het niet zo'n fietspadje als naar Putten is van 150 cm breed en ook nog voor tweerichtingsverkeer.
Ik laveer naar Utrect heerlijk met mijn ligbanaan tussen al die drukte en stoor mij aan niks en niemand, maar hinder ook niemand. Dat men zich aan mij ergert kan ik weinig aan veranderen. Misschien irritant voor de eigenaar van deze blog: er is zelfs een ligfietswinkel in de Bilt waar hij langs komt. ;-p

13 mei 2006 om 08:12  
Anonymous Anoniem zei...

Ligfietsen zijn gay.

13 mei 2006 om 16:33  
Anonymous Anoniem zei...

Ach, ga zaterdag 21 mei naar het circuit op znadvoort voor www.cyclevision.nl. Heel veel ligfietsen en een geweldige vriendelijke menselijke sfeer.

Daar ga jij ook vrolijk worden.

13 mei 2006 om 20:03  
Anonymous Anoniem zei...

Kevin zei...

komma was als scheiding bedoeld. Ligfietsne zijn idd heel snel. Ik stoor me niet aan auto's. Ik zeg alleen dat iedereen geirriteerd raakt. Ik zelf echter meestal niet zo snel. De weg naar zeist is niet fijn, weliswaar 2 riante stroken, echter wel 6 km alleen maar langs heel veel verkeer....

Ahh, als je eens wist wat je allemaal los gemaakt hebt Kevin.
Ik ben blij dat je bij de 'goede' fietsers hoort die zich niet zo snel irriteren. Er is al zoveel ellende op de wereld. We maken het onszelf allemaal zo moeilijk. De zon schijnt elke dag maar op een of andere manier zien we het niet (meer)
Laten we gewoon eens goedemorgen roepen naar een kollega fietser die er wat grijs en bedrukt uit ziet.
Of zwaai eens naar iemand als hij je voorrang geeft.
Een glimlach kost geen energie en geeft zoveel licht.

Banaantje

13 mei 2006 om 20:38  
Anonymous Anoniem zei...

Dag Kevin,

Kijk ook eens op
http://groups.google.nl/group/ligfiets/browse_frm/thread/4943a5234160138e/d4c88afcc484ae8e#d4c88afcc484ae8e

13 mei 2006 om 22:08  
Anonymous Anoniem zei...

Hahahaha een flink stuk van die route rijd ik dagelijks...op mijn ligfiets!
Ik zal zwaaien als ik langszoef.

13 mei 2006 om 22:19  
Anonymous Anoniem zei...

Jezus, waar komen al die ligfietsers vandaan? Is er wellicht een harde kern die het internet afstruint om het gebruik van die rijdende dildo's te vergoelijken? Bizar.

13 mei 2006 om 23:21  
Blogger Bart Braun zei...

Onder onze vele duizenden lezers bevindt zich blijkbaar een harde kern van ligfietsers. We zullen binnenkort weer een postje aan het fenomeen besteden.

14 mei 2006 om 14:47  
Anonymous Anoniem zei...

@Bart.

Neenee, ik heb gelijk. Volg die link van die ene anonieme maar.

Zouden alle ligfietsers zo gefrustreerd zijn? Het ding heeft overduidelijk iets fallisch, en dan dat gezeik over hoeveel harder ze wel niet gaan.

15 mei 2006 om 00:01  
Blogger Bart Braun zei...

Hmmm. Interessant punt. Werk het uit in een column, zou ik zeggen.

16 mei 2006 om 13:12  

Een reactie posten

<< Home