09 mei 2006

Taal

Kom niet aan mijn taal. Een negerzoen is een negerzoen; ik zeik ook niet over de talloze nare combinaties met 'dutch' in de Engelse taal. Soms lijkt het alsof er behalve de Nederlandse Taalunie hele volksstammen eropuit zijn om het Nederlands, de zee waar mijn uitdrukkingsvermogen het liefst in zwemt, kapot te schaven.

Dat komt niet alleen door commité's met tijd teveel, die zeggen dat 'bejaarde' of 'mongooltje' een scheldwoord is (Down-patiënt schijnt overigens ook al denigrerend te zijn). Het komt ook door de uit Amerika overgewaaide neiging om alles in bizarre understatements uit te drukken. In plaats van over 'zwervers' gaat het in de krant over 'mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats'. Dat een persvoorlichter van de politie dat opschrijft is niet meer dan logisch - als ze zich goed konden uitdrukken waren ze geen persvoorlichter geworden.

Zo verricht ik ook nooit 'seksuele handelingen'. Ik bef, vinger, neuk, laat me pijpen of gebruik mijn creativiteit. En sex met een x is veel lekkerder. Het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde spreekt deze week over 'Motivational Disorder Disease; een nieuwe ziekte?'


Iemand met Motivational Disorder Disease is gewoon lui. Mensen zijn niet dyslectisch maar leesblind. Ik ben niet vertically challenged, navigationally female en ik heb ook geen sweets intake control disorder. Ik heb gewoon trek in een negerzoen.

6 Reacties:

Blogger Iknik zei...

Ik nam eigenlijk aan dat motivational deficiency disorder een éénaprilgrap was toen ik er op 31 maart jongstleden over las. (http://www.metafilter.com/mefi/50534)

Maar zo niet, des te beter: kan ik me voortaan beroepen op het feit dat ik MDD heb. Weg met de karaktertrek, leve de symptomatisering van de psyche!

9 mei 2006 om 22:38  
Anonymous Anoniem zei...

Bah, ik had gehoopt dat ze die ziekte naar mij zouden vernoemen. Hoe dan ook, ik voel me diep gekwetst door deze column van Herr Braun. Ik eis genoegdoening. U zou van mijn advocaat hebben gehoord, ware het niet dat het vereiste papierwerk mij tegenstaat.

10 mei 2006 om 00:09  
Blogger Bart Braun zei...

Ah. Je gaat je voortaan ook beroepen op Dressing Insensitivity Syndrome en Sjekkiesrokendpauperisme? Misschien dat ze bij de Taalunie nog een baantje voor je hebben.

10 mei 2006 om 00:09  
Blogger Iknik zei...

JIJ spreekt me aan op m'n kleding?

Grappig.

10 mei 2006 om 08:44  
Anonymous Anoniem zei...

Hij is dimensionieel onevenwichtig

10 mei 2006 om 09:46  
Anonymous Anoniem zei...

ofzo dus.

10 mei 2006 om 09:47  

Een reactie posten

<< Home