Nijntje
Tijdens de opening zat ik in het buitenland, maar gisteren ben ik er eindelijk geweest: in het dick bruna huis (met kleine letters, net als molotovcocktail). Nijntje werd verleden jaar vijftig, en dat moest gevierd worden. De tijdelijke tentoonstellint over Bruna's werk in het Centraal Museum werd uitgebreid, en permanent gemaakt, in een monument tegenover het CM.
Terecht, natuurlijk. Nijntje is de BOM! Ze is met afstand de belangrijkste figuur die ooit uit Utrecht is gekomen, en het is überhaupt een schande dat ze vijftig jaar op haar eigen museum heeft moeten wachten. Jaja, ze heeft een lelijk standbeeldje aan het Nijntje-pleintje, helemaal verstopt aan het einde van de Oude Gracht. Studenten zeiken eroverheen, Marokkanen drukken er hun sjekkies op uit en de toeristen kunnen het niet vinden.
Die zitten namelijk allemaal in dat dick bruna huis. Gisteren was de helft van de bezoekers afkomstig uit Japan, waar Nijntje nog veel groter is dan hier. De droeve waarheid: het museum is niet de moeite waard om helemaal voor uit Amsterdam naar Utrecht te komen. Laat staan uit Japan.
Waarom nou toch? Zo'n icoon, die zoveel heeft meegemaakt, vertaald in zo'n beetje elke taal waarvan de sprekers het tot alfabetisme hebben weten te schoppen, en het krijgt een museum van anderhalve kamer. Stel je voor dat Rotterdam het bezemhok van het Booymans van Beuningen uitriep tot Pim Fortuyn-museum, dan ging dezelfde nacht de fik er toch nog in?
Nijntje bestaat al meer dan vijftig jaar, daar moet je toch minstens het equivalent van het Palazzo di Pietro mee kunnen vullen? Niet alleen die Japanners, maar ook zijzelf en haar vriendjes verdienen beter.
Terecht, natuurlijk. Nijntje is de BOM! Ze is met afstand de belangrijkste figuur die ooit uit Utrecht is gekomen, en het is überhaupt een schande dat ze vijftig jaar op haar eigen museum heeft moeten wachten. Jaja, ze heeft een lelijk standbeeldje aan het Nijntje-pleintje, helemaal verstopt aan het einde van de Oude Gracht. Studenten zeiken eroverheen, Marokkanen drukken er hun sjekkies op uit en de toeristen kunnen het niet vinden.
Die zitten namelijk allemaal in dat dick bruna huis. Gisteren was de helft van de bezoekers afkomstig uit Japan, waar Nijntje nog veel groter is dan hier. De droeve waarheid: het museum is niet de moeite waard om helemaal voor uit Amsterdam naar Utrecht te komen. Laat staan uit Japan.
Waarom nou toch? Zo'n icoon, die zoveel heeft meegemaakt, vertaald in zo'n beetje elke taal waarvan de sprekers het tot alfabetisme hebben weten te schoppen, en het krijgt een museum van anderhalve kamer. Stel je voor dat Rotterdam het bezemhok van het Booymans van Beuningen uitriep tot Pim Fortuyn-museum, dan ging dezelfde nacht de fik er toch nog in?
Nijntje bestaat al meer dan vijftig jaar, daar moet je toch minstens het equivalent van het Palazzo di Pietro mee kunnen vullen? Niet alleen die Japanners, maar ook zijzelf en haar vriendjes verdienen beter.
4 Reacties:
Was Nijntje dan een rechts populist die stierf voor het vrije woord?
JaJa
Hmmm. Even kijken. Nijntje aan zee. Nijntje in het ziekenhuis. Nijntje in de speeltuin. Nijntje in het museum.
Nee, 'Nijntje grijpt de macht vanwege haar charismatische televisieoptredens en anale sex met minderjarige Marokkanen' zit er zo op het eerste gezicht niet bij. Misschien is dat wel reden te meer om haar museum te vergroten?
Wat let je. Genoeg andere gekken die best wat geld willen geven natuurlijk.
Dan ga ik zelf wel weer naar de Hello Kitty sex themakamer die ik ooit gezien heb.
Een reactie posten
<< Home