16 mei 2006

D'r uit!

Mensen die wel eens een column van mij over Ayaan Hirsi Ali hebben gelezen, weten dat ik geen fan ben van het Kamerlid. Ze is intelligent en dapper, maar dat maakt haar nog geen goed politica. Ze is islamofoob, vreselijk opportunistisch, en niet te beroerd om olie op het vuur te gooien als dat toevallig exposure oplevert. Ik zal haar niet missen.

Maar het gaat dan ook niet om de vraag hoeveel mensen Ayaan gaan missen. Het gaat erom dat onze wet dusdanig in elkaar zit dat gekozen volksvertegenwoordigers uitgezet kunnen worden naar Somalië. En om de vraag waarom we dat niet met z’n allen absurd vinden.

Natuurlijk maakt Hirsi Ali ervan dat ze het land wordt uitgewerkt omdat ze zo lastig is, en natuurlijk weet ze zelf ook wel dat dat onzin is. Voor Rita Panzerfaust geldt nu eenmaal dat regels regels zijn, en als ze daar in de kwestie Ayaan van was afgeweken had dat haar ongeloofwaardig gemaakt. En als je ongeloofwaardig bent, wordt je geen lijsttrekker van de VVD. Dat Ayaan even wordt opgeruimd heeft veel minder te maken met Ayaan dan met Rita.

Maar toch maar toch maar toch. Moslimfundi’s zullen het vertrek van de politica zien als een overwinning, en hoe leggen we de rest van de wereld uit dat een prominente islamcriticus wordt weggejaagd vanwege een verhaal dat al drie jaar bekend is? Gaan we net als vroeger de media de schuld geven van wat de politiek doet, zoals de repeteercolumnisten Ephimenco en De Winter? Of gaan we de mensen in het buitenland vertellen dat gezond verstand nu eenmaal ondergeschikt is aan de letter van de wet?

Want het gezonde verstand lijkt toch te zeggen dat een prima geïntegreerde allochtoon niet plotseling uitgezet kan worden vanwege een jaren oude leugen. De huidige wetten vinden dat dat wel kan, en daarom moet Ayaan –die niet boven de wet staat omdat ze toevallig politicus is- haar paspoort inleveren. Maar we zouden allicht nog eens kunnen kijken of we wel willen dat de wet dusdanig in elkaar zit dat dit soort bizarre situaties kunnen ontstaan.

5 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Een prima geïntegreerde allochtoon zoals Taïda, bedoel je?

16 mei 2006 om 10:59  
Blogger Iknik zei...

Ja, zo iemand bedoel ik inderdaad.

16 mei 2006 om 11:03  
Blogger Iknik zei...

Overigens is er wel verschil: Hirsi Ali is een gekozen volksvertegenwoordiger, en dat ze tijdens haar asialaanvraag heeft gelogen was al bekend sinds 2003. Dat maakt het nog net iets absurder dan de kwestie Pasic.

Desondanks is de vergelijking niet zo slecht.

16 mei 2006 om 11:17  
Blogger Bart Braun zei...

Ik heb wat moeite met het idee dat de wet niet zou gelden voor Ayaan omdat ze zo leuk geïntegreerd is. De wet zelf is natuurlijk stom, maar daar had de VVD best iets aan kunnen doen in al die tijd. Als ik illegaal software uploadt, wordt ik ook niet ineens vrijgesproken omdat ik zo leuk kan schrijven.

16 mei 2006 om 13:10  
Blogger Iknik zei...

Hmmm, de reactie die ik een paar terug heb gepost is blijkbaar ins blaue hinein gegangen...

Nog maar een keer dan: ik vind net als jij dat de wet moet gelden voor Hirsi Ali, maar tegelijkertijd lijkt me overduidelijk dat de wet dringend veranderd moet worden. Want absurde situaties als deze zou je eigenlijk niet moeten willen.

16 mei 2006 om 18:45  

Een reactie posten

<< Home