31 mei 2006

Knallende Partijcontent

Ik kan het jullie alvast verklappen: zelfs als ik een televisie had, zou ik hem vanavond niet aanzetten voor de uitslag van VVD-Idols. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom de landelijke media zoveel aandacht aan een interne verkiezing van de vierde politieke partij van Nederland besteedden.

Het erge is dat onze favoriete politieke partij heeft gezien en geleerd. Eén machtsstrijdje levert vele honderden uren media-aandacht op, met een aanzienlijk kleinere kans om jezelf belachelijk te maken dan bij het daadwerkelijk bedrijven van politiek.

Wij kunnen ons voorbereiden op het ergste: een politieke soap. Niet twee lijsttrekkers en een mevrouw die voor spek en bonen meedoet, maar maar liefst zeven democraten staan te trappelen. U heeft misschien alleen van Pechtold en Lousewies gehoord, maar zeg nou zelf: in hoeverre strekt dat in hun voordeel?

Nee, het wordt spannend. Alle zeven lopen ze mee in de race, die van achter de schermen zorgvuldig wordt geregisseerd door partijbaronnen en de opvallende niet-mededinger Boris van der Ham, die nog uit de theaterwereld komt.

Ik voorspel u: intriges, beschuldigingen, geheime zwangerschappen, verdwijningen, mysterieus geheugenverlies. Uiteindelijk lijkt het uit te lopen op een gierende nek-aan-nek-race, die door een verrassende buitenstaander wordt gewonnen. De interne verkiezingscampagne als onderdeel van de èchte verkiezingscampagne. Het script ligt al klaar.

Politieke partijen die binnenkort verkiezingen willen houden en invulling willen geven aan hun programma – dat is, hun televisieprogramma; partijprogramma’s zijn tegenwoordig overbodig – kunnen bij ons tegen een schappelijke prijs kijkcijfers-knallende content kopen.

3 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Al moet ik toegeven dat ik mij afvraag in hoeverre de VVD nou echt báát heeft gehad bij haar verkiezingsfestijn. Ze hebben Rita Verdonk heel veel in beeld kunnen brengen, maar of dat nou zo'n goed idee is...

31 mei 2006 om 15:43  
Anonymous Anoniem zei...

Volgens mij ging het trouwens om 8 kandidaten, maar das een detail

31 mei 2006 om 17:16  
Anonymous Anoniem zei...

Hou eens op met dat eeuwige gezeik over D''66, stelletje losers. Die partij stelt helemaal niks voor. Als je niks weet om over te schrijven schrijf dan gewoon niks man.

31 mei 2006 om 23:58  

Een reactie posten

<< Home