08 augustus 2006

Boekhouding

Op mijn vijftiende kreeg ik mijn eerste financiële verantwoordelijkheid. Ik mocht boodschappen doen voor het avondeten. Mijn bonnetje mocht ik na afloop inleveren, en dan kreeg ik het geld terug.

Mijn stiefmoeder kende mij, natuurlijk, en liep het bonnetje zorgvuldig af. Van mijn uitgegeven elf gulden kreeg ik de 79 cent voor een blikje cola niet terug.

Dat is eigenlijk altijd zo gebleven in mijn ervaring met boekhouders. Kantoorartikelen gekocht voor de studievereniging? Zonder bonnetje mag je ze niet declareren. Treinkaartje voor je werk kwijtgeraakt? Jammerrrr.

Het rare is dus, dat als het niet meer om kleine bedragen gaat, maar om grote bedragen, de mierenneukende boekhouder nergens meer te vinden is. Veerman en zijn ambtenaren die vliegreisjes declareren, een gedeputeerde die zijn huis-electronica laat pimpen op kosten van de belastingbetaler, Van Oudenallen die zichzelf inhuurt als adviesbureau; mijn stiefmoeder zou er wel raad mee hebben geweten. Ook een Bram Peper, die dan blijkbaar niet fout maar alleen slordig was geweest met zijn bonnetjes, was nooit zo in de problemen gekomen.

Als de boekhouders bij onze overheden nou eens zèlf kritisch de declaraties aflopen, in plaats van dat door de media te laten doen?

5 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Maar je wordt toch geen ambtenaar uit idealisme...?

8 augustus 2006 om 12:47  
Anonymous Anoniem zei...

Volgens mij worden ze wel ingeleverd maar nauwelijks gecontroleerd. Is bij mij op mijn werk ook niet zo.

Zou het nu ik promovendus word ook niet meer doen (eerst mocht ik van mijn eigen begeleider rustig 50 euro per dag extra declareren onder het mom van "Je haalt toch wel ergens eens een kop koffie"), nu gaat het gewoon van mijn eigen budget af. En daar zit, zij het ruim, een maximum aan. Dat moeten ze gewoon doen! Als het op is, is het op. En dat leerde ik al op mijn zesde.

8 augustus 2006 om 13:58  
Anonymous Anoniem zei...

"Mijn stiefmoeder kende mij langer dan vandaag". In ieder geval vanaf je vijftiende?

8 augustus 2006 om 16:46  
Blogger Bart Braun zei...

@nummer drie:

U heeft gelijk, ook al maakt u zich niet bekend. We passen het aan.

8 augustus 2006 om 17:28  
Anonymous gerard zei...

Interessant om te lezen! Ik ben van mening dat mensen een stappenplan moeten volgen voor zijn of haar boekhouding. Op deze manier kunnen ze ook niks verkeerds doen...

8 januari 2016 om 10:36  

Een reactie posten

<< Home