17 oktober 2006

B vs B

Met de lancering van de nieuwe Stemwijzer begint de verkiezingscampagne langzaam op gang te komen. Mijn voorspelling: het gaan hele saaie verkiezingen worden voor mensen die links zijn maar niet op Wouter Bos gaan stemmen. Na al draait het namelijk alleen maar om de vraag welke van de twee B’s de verkiezing gaat winnen, en of CDA en VVD samen een meerderheid kunnen halen. Hoe meer nadruk er wordt gelegd op de race tussen de lijsttrekkers van de twee grootste partijen, hoe meer mensen gaan geloven dat strategisch stemmen iets anders is dan de klinkklare onzin die het feitelijk toch echt is - omdat Ferry Mingelen immers al vijftig keer heeft gezegd dat het een nek-aan-nek race gaat worden tussen B1 en B2 en dus móét het wel waar zijn, ondanks het feit dat zelfs Ferry Mingelen niets meer heeft om zich op te baseren dan de peilingen, die weer niets anders hebben om zich te baseren dan de mensen waarvan er steeds meer gaan geloven dat ze toch maar strategisch moeten gaan stemmen omdat Ferry Mingelen immers al vijftig keer heeft gezegd dat het een nek-aan-nek race gaat worden – waardoor ze besluiten niet op hun favoriete partij te stemmen maar op vis, omdat het anders vlees gaat worden. Of juist andersom.

Mijn stemadvies is de Partij voor de Dieren, maar ik stem uit principe niet op hippies. Mijn twijfel tussen de Sjekkiesrokende Paupers (een sympathieke oude bekende) en Goois Links (maakt zich als enige partij wél druk over het leeghoofdige geboerenpummel over de oorlog tegen het sjmerrorisme dat als excuus moet dienen om de poten onder onze rechtstaat weg te zagen) heeft de Stemwijzer niet kunnen wegnemen. Te meer daar D66 op nummer vier staat en HAHAHAHAHAHAHA. Dus.

Opmerkelijk is dat de VVD, die ik zelf toch eerder een derde plaats zou laten delen met de PvdA, helemaal onderaan staat. Maar de verklaring is simpel: de Stemwijzer gaat over concrete programmapunten, en trekt zich geen lor aan van de principes van partijen.

En ik al die tijd maar denken dat dat juist is waar het om zou moeten gaan.

2 Reacties:

Blogger Bart Braun zei...

Nadat ik D66 terecht uit de partijenpool had gewist, had de Stemwijzer een moeilijke aan mij. Ik ben het namelijk op tweederde van de punten oneens met de partij waarmee ik het nog het meeste eens ben. Mijn stelling dat er niets te kiezen valt had niet beter onderschreven kunnen worden.

18 oktober 2006 om 12:30  
Anonymous Anoniem zei...

Je moet ook willen kiezen.

19 oktober 2006 om 10:11  

Een reactie posten

<< Home