16 oktober 2006

Canon

Hij is af. De geschiedeniscanon van Nederland probeert een overzicht te geven van de belangrijke onderwerpen uit de Nederlandse geschiedenis, van hunebed tot euro. Voorwaar geen kattenpis, alleen al omdat je zoiets natuurlijk nooit goed kunt doen. Dat wist Frits van Oostrom, hoofdverantwoordelijke voor de canon, zelf ook wel toen hij aan het project begon.

Maar zolang die canon gebruikt gaat worden als ondersteuning voor de geschiedenislessen, en niet als handleiding, maakt dat natuurlijk niet zoveel uit. Je kunt er over twisten of het nu echt nodig is dat iedere Nederlander alles weet dat in dat ding staat (ik vraag me af hoeveel mensen van mijn leeftijd vijftig hoofdstukken aan historische kennis bezitten; ikzelf denk ik niet) maar het is in elk geval nooit verkeerd om een boek te maken waarin alle kennis behorend bij een vakgebied eens op een rijtje wordt gezet. Sterker nog, voor de meeste vakgebieden is dat zelfs doodnormaal.

“De canon begint (…) met de hunebedden uit de Steentijd, en eindigt met de euro en de Europese eenwording. Daartussenin komen onder veel meer Erasmus, Willem van Oranje, koning Willem I, Rembrandt, de Statenbijbel, de Amsterdamse grachtengordel, de Rotterdamse haven, de eerste spoorlijn, Hugo de Groot, de Grondwet, de Tweede Wereldoorlog, de Holocaust, de Indonesische onafhankelijkheid, premier Willem Drees en het ontstaan van de verzorgingsstaat aan bod.”

Dat klinkt mooi, maar de twijfel knaagt. Is er echt niet al eens eerder een geschiedeniscanon geschreven, zeg twintig jaar geleden? Een canon die zaken vrij summier behandelt, maar juist daarom een uitstekend basis zou vormen voor een geschiedenisles waarin de docent uitgebreider op de materie ingaat? En die geschiedenis leuker en toegankelijker maakte dan alle andere Nederlandse geschiedenisboeken die ervoor én erna geschreven zijn?

Ja natuurlijk: Van Nul tot Nu is niet het meest verdiepende of gedetailleerde geschiedenisboek ooit, maar het vervult wel de functies die de nieuwe canon volgens van Oostrom moet hebben: geen feitjes, maar ‘vensters’.

Dat maakt de nieuwe canon natuurlijk niet overbodig. Het betekent simpelweg dat het de tweede, en niet de eerste, Nederlandse geschiedeniscanon is.

5 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Van nul tot nu is veel vetter (moet je maar niet met het plaatje komen), dat moet iedereen lezen :)

Ik heb daar vroeger al mijn gespaarde (en gejatte) geld aan besteed...

16 oktober 2006 om 17:07  
Anonymous Anoniem zei...

Ja echt wel. Laat kinderen voortaan maar helemaal van school; zet ze voor de tv. Dat is veel vetter.

Van nul tot nu is bedoeld voor de basisischool.

16 oktober 2006 om 23:35  
Blogger Bart Braun zei...

Als je op de link zou hebben geklikt, wout, zou je hebben gezien dat dat ook voor deze canon geldt...

18 oktober 2006 om 11:27  
Anonymous Anoniem zei...

oh ok,

Maar waarom zo'n drukte dan? De basischool is er toch alleen maar als veredelde crèche? Volgens mij kreeg ik zelfs helemaal geen geschiedenis op de basisschool.

18 oktober 2006 om 19:55  
Anonymous Anoniem zei...

Jammer dat er geen enkele aandacht was in de pers voor het werkelijk in bedrijf zetten van de canon. Na het officiele gedeelte hebben 35 kids d.m.v. een spannend spionageverhaal de meeste onderwerpen uit de canon voorbij zien komen. Een uitstekende start voor iedere basisschool die de canon ook echt wil gaan gebruiken.
Het is multimediaal, spannend, leerzaam en een klas werkt met elkaar samen naar een oplossing.
Kijk maar eens op http://www.entoen.nu/actueel.aspx?soort=Actueel

18 oktober 2006 om 21:57  

Een reactie posten

<< Home