19 oktober 2006

Rekenen (2)

Naar aanleiding van onze post over rekenen stuurde één van onze lezers ons de volgende link. Een rekenvaardigheidstoets van de TUE, bedoeld voor eerstejaarsstudenten (de opgaven staan onderaan).

Bij het zien ervan overviel me eerst een gevoel van overweldigend geluk.

Nooit meer zou ik mij met zulke zaken bezig hoeven te houden. Tien jaar lang hebben sociaal geknakte docenten, prutserig geschreven leerboeken en een decaan die zelf bij de eerste gelegenheid wiskunde uit haar pakket had geflikkerd mij voorgehouden dat de wereld van volwassenen stijf staat van de wiskunde. Het moest, het was nodig, het was onmisbaar. Dezelfde argumenten waarmee jaarlijks tienduizenden kinderen een blessure ingejaagd worden bij gym.

Na mijn laatste examen theoretische biologie heb ik een vreugdevuur ontstoken van mijn wiskundeboeken en dictaten. Nooit meer!

Op het tweede gezicht is het echter gênant. Ik kòn dit soort sommen, tien jaar geleden. Anno 2006 had een opgave als ‘Differentieer sinus wortel x’ net zo goed in het Arabisch opgesteld kunnen zijn.

Zo denken die Pabo-rekenwonders natuurlijk ook over hùn opgaven. Keek ik nou terecht op hun neer? Of ben ik ook gewoon een miss België?

5 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

cos 1/(2x.wortelx) ofzo? Iknik weet het vast wel.

weet ik veel, ik tel zaden. Soms reken ik wat walvisrendament uit.

Ik leef met je mee Bart. Toch ben ik blij dat ik 't ooit heb mogen leren...

19 oktober 2006 om 21:53  
Anonymous Anoniem zei...

Nou, ik ben ook wel weer wat van het differentieren enzo verleerd maar soms kijken mijn masterstudenten me aan als ik het over het natuurlijk logaritme heb alsof ik een andere taal spreek. Terwijl daar toch een mooi knopje voor op hun grafische rekenmachine zit. Kom op, dit zijn masterstudenten en moeten econoom worden ;)

20 oktober 2006 om 10:21  
Blogger Iknik zei...

Poeh. De afgeleide van wortel x is 1/(2 wortel x) en die van sin x is cos x. Maar betekent dat dat de afgeleide van sinus wortel x cos(1/(2 wortel x)) is? Roestig, inderdaad.

20 oktober 2006 om 10:25  
Blogger Iknik zei...

En als je het opzoekt, blijkt dat dus fout te zijn: de afgeleide van g(f(x)) is g'(f(x))*f'(x). Het juiste antwoord is dus:
(cos wortel x)/(2 wortel x)

20 oktober 2006 om 10:30  
Anonymous Anoniem zei...

tja, die gasten v/d pabo zijn gwoon niet zo slim he:D

1 december 2008 om 23:02  

Een reactie posten

<< Home