18 oktober 2006

Weg met de walvis!

Stel dat twee kilo walvis één kilo eetbaar walvissenvlees oplevert. Dan heeft volgens een snelle rekensom IJsland volgend jaar genoeg walvisvlees om elke IJslander één keer per week walvis te laten eten.

Als IJslanders net zo dol zijn op walvis als Japanners, dan krijgen ze dat nooit op. Doorverkopen aan andere landen zal moeilijk worden, want IJsland heeft in 2000 het CITES-verdrag getekend, waarin ze plechtig beloofden om mensen die dat doen te bestraffen.

Walvisvaart is natuurlijk een lovenswaardige, eervolle bezigheid, en het wordt hoog tijd dat Nederland eraan mee gaat doen. Maar waarom wil IJsland nou per sé jagen op de gewone vinvis?

Dat beest is de meest bejaagde walvissoort aller tijden, geldt nog steeds als bedreigd, en ze zijn zo verschrikkelijk groot dat die negen vinvissen die IJsland zegt te gaan vangen waarschijnlijk al niet opkomen. Je krijgt gezeik van Greenpeace en ander hippievolk, die anderhalve walvistoerist die naar het eiland komt blijft nu weg. Kunnen ze fijn naar Noorwegen.

Het sop lijkt, kortom, de kool niet waard. Je zou gaan denken dat ze in IJsland gewoon een hekel hebben aan walvissen.

8 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Een snelle rekensom? Even kijken of jij de Pabo zou halen:

30 dwergvinvissen à max (!) 14.000 kg

9 vinvissen à max (!) 120.000 kg

=1.500.000 kg walvis

/2 (1/2 is eetbaar)

=750.000 kg walvisvlees

/300.000 (populatie IJsland)

=2,5 kg vlees per IJslander per jaar

/52 (weken in een jaar)

=ca. 50 g per wekelijkse portie

Tsja, dat houdt niet over. Eén keer per maand is geloofwaardiger.

Tenslotte is je premisse fout. Uitgegaan van de (kleine) Beluga walvis haal je ca. 300 g vlees uit 2 kilo walvis.

Misschien zijn ze het in IJsland gewoon zat om telkens rotte haai te eten.

http://news.nationalgeographic.com/news/2005/11/1117_051117_sharkmeat_video.html

18 oktober 2006 om 19:32  
Blogger Bart Braun zei...

Je hebt precies dezelfde rekensom gemaakt als ik. Met porties van 75 gram (zoals het voedinscentrum voorschrijft), en minder voor kinderen, kom je op iets van 45 weken per jaar vlees.

Wat voor een beluga geldt, gaat niet noodzakelijkerwijs op voor een minke of gewone vinvis: hoe groter de walvis, hoe minder blubber hij naar verhouding nodig heeft.

En als je mijn tekst goed had gelezen, dan zou je hebben gezien dat de IJslanders mijn volledige zegen hebben als het gaat om die Minke's. Van mij hoeven ze geen rottende haai te eten.

18 oktober 2006 om 23:19  
Anonymous Anoniem zei...

Ja ammehoela, toen ik nog vlees at, deed ik makkelijk 50 g op m'n boterham.

De gemiddelde Nederlander eet 250 g vlees per dag (ca. 90 kg per jaar), visconsumptie niet meegerekend. Natuurlijk kan dat veel minder, maar we kunnen ook allemaal op soja leven.

Trouwens, zoals ik aangaf heb ik (en jij blijkbaar ook) gerekend met de maximum gewichten. Vinvissen wegen eerder ca. 55 ton en Dwervinvissen 10 ton: blijft er nog maar 25 g per week over.

En tenslotte is mijn Beluga wel kleiner dan de (dwerg)vinvis, maar het getal is tenminste niet uit de lucht gegrepen. Daarnaast heeft de Beluga juist een hele dunne blubberlaag.

En nu jij weer.

Oh, en wat betreft die bedreigde vinvis: beter om 'm zelf op te eten dan de Jappen.

19 oktober 2006 om 00:06  
Blogger Bart Braun zei...

Omdat jij vroeger ongezond veel vlees at, moeten er nu meer walvissen dood?

19 oktober 2006 om 10:33  
Anonymous Anoniem zei...

Nee, maar het is onrealistisch te denken dat iemand die 250 g gewend is genoegen zou nemen met een wekelijkse portie van 50 g.

Zoals ik zei, we kùnnen allemaal van tofu leven, maar daar neemt het plebs geen genoegen mee.

Je suggestie dat 30 dwergvinvissen en 9 vinvissen voor IJsland belachelijk veel is, klopt voedingtechnisch gezien, maar niet vanuit cultureel oogpunt. Merk ook op dat 9 vinvissen veel meer vlees leveren dan 30 dwergvinvissen. Vinvisjacht is dus rendabeler. Daarom willen ze die beesten dus vangen en niet uit haat.

19 oktober 2006 om 14:01  
Blogger Bart Braun zei...

Je zou zeggen dat tien beesten van 12.000 kilo veel makkelijker te vangen en te verwerken zijn dan één beest van 120.000 kilo, maar laat ik eerlijk bekennen dat ik niet zo in de technische details van de walvisvaart zit...

19 oktober 2006 om 14:36  
Anonymous Anoniem zei...

Nee, en dat zie je in de menselijke geschiedenis: men jaagt op het grootst mogelijke wild, zelfs al moet men het hongerige lijf ervoor riskeren.

jij schilt toch ook liever 1 grote aardappel dan 10 krieltjes? Zeker als je er ook nog eens achteraan moet zwemmen om ze te vangen.

19 oktober 2006 om 19:31  
Anonymous Anoniem zei...

Schrijft het voedingscentrum tegenwoordig ook al voor hoeveel walvisvlees we wekelijks moeten eten?

Ik heb een adoptiewalvis en hij heet Pluis. Hij heeft me ook wel eens een brief geschreven. Knap hè, zonder handen en onder water.

Wie aan Pluis komt, komt aan mij.

2 november 2006 om 15:20  

Een reactie posten

<< Home