13 december 2006

Alumnus

Mijn Alma Mater stuurt me spam:

'Wilt u ook in contact blijven met uw universiteit en mede-alumni?'
Nee, natuurlijk niet.

'Bent u geïnteresseerd in de activiteiten voor alumni, studenten en Bijzonder Hoogleraren van de Universiteit?'
Nee, in het geheel niet.

'Wilt u daarvoor meebetalen door begunstiger te worden van het Universiteitsfonds?'
Nee! En ik wil eigenlijk ook niet dat de UU zowel mijn virtuele als mijn echte brievenbus met spam bestookt om aan geld te komen.

Het U-fonds wil geld dat ik beter kan besteden om uit te geven aan dingen die me geen zak interesseren, en dat alles in naam van een band die ik helemaal niet voel.

Aan de andere kant weet ik best dat het in Amerika heel gewoon is om geld aan je oude universiteit. De universiteiten daar hebben daar baat bij, en steken in de regel met kop en schouders boven de grauwe middelmaat van bijvoorbeeld de UU uit. Het zou misschien wel goed zijn voor Nederland als er hier wel mensen waren die zo'n band voelden.

Probleem is dat ik niet weet hoe je zo'n band zou moeten scheppen, als universiteit. Evenmin kan ik mij verplaatsen in een Harvard-alumnus die oprecht denkt dat de bibliotheek van de rijkste universiteit ter wereld nou ècht de beste bestemming is voor zijn geld.

Kortom, allemaal moeilijke vragen. Ik heb het Ufonds dan ook als spammer aangevinkt. Maar toch, het voorbeeld is gezet:
-Voelt u zich verbonden met uw opleidingsinstituut?
- Waarom niet?
- Wat zou er moeten veranderen totdat u zo dol op ze bent dat u er zelfs geld aan geeft?

2 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Het zou een hele boel helpen als ze me het idee gaven dat ze hun (mijn) geld op een verstandige manier uitgaven aan onderwijs en onderzoek. En niet om een moordlustige busbaan 3 meter op te schuiven, of een megalomane bibliotheek te bouwen.
Of om managers te betalen (ik heb ooit eens gelezen dat slechts 50% van het personeel zich bezig houdt met onderwijs of onderzoek. Wat doet die andere 50%?)

14 december 2006 om 00:19  
Anonymous Anoniem zei...

Wat dacht je van secretaresses, bodes, bibliothecaressen, portiers en schoonmakers? Bij ons zijn de hoogleraren ook managers.

18 december 2006 om 13:21  

Een reactie posten

<< Home