11 december 2006

Amazing Maurice

Wie dacht dat het na de verkiezingen wel afgelopen zou zijn met dat eeuwige gepeil, komt bedrogen uit: het gejongleer met virtuele cijfertjes gaat vrolijk door. We kunnen alleen maar hopen dat de mensen die Ernst Louwes de gevangenis ingenaaid hebben, besluiten dat Maurice met zijn grote mond dezelfde behandeling moet krijgen. Een lepeltje polonium in de thee van klsujesman Michael, en als de rechter dezelfde is die Louwes destijds veroordeelde moet een gefotosoept plaatje van De Hond met een berenmuts op genoeg zijn om de magistraat ervan te overtuigen dat de opiniepeiler de moord heeft gepleegd.

Totdat het zover is zullen we echter voortdurend getrakteerd worden op cijfers en staatjes die helemaal nergens over gaan: “Als er nu verkiezingen zouden zijn, op wie zou u dan stemmen?” Bijna iedereen beweert op dezelfde partij te stemmen als drie weken geleden.

Stel je voor: drie weken na de verkiezingen zijn er nieuwe verkiezingen. Dan moet er op z’n minst een vuurgevecht hebben plaatsgevonden tussen verschillende Kamerfracties, want als er geen kolossale politieke rampen plaatsvinden zit er meer dan drie weken tussen twee verkiezingen. Het enige juiste antwoord op bovenstaande vraag is dan ook: “Dat ligt eraan welke oetlul het voor elkaar heeft gekregen om nog geen twintig dagen na de verkiezingen de situatie zo onwerkbaar te maken dat er nieuwe verkiezingen nodig zijn.”

En hoe groot is eigenlijk de kans dat verschillende opiniepeilers al jaren bezig zijn met het peilen van opinies op een statistisch verantwoorde manier, en mij nog nooit iets hebben gevraagd? En ik weet dat er meer mensen zijn die nog nooit door Maurice BV zijn benaderd, maar hoeveel zijn het er precies?

Als we weer eens op televisie zien wat “de Nederlander” ergens van vindt, wie zijn die “Nederlanders” dan eigenlijk? Waarom kom ik ze nooit tegen? Welke reden heb ik eigenlijk om aan te nemen dat De Hond die cijfers niet gewoon verzint?

Het OM moest maar eens onderzoek doen naar de praktijken van die man. Wie weet vinden ze dan zelfs ineens een bebloed mes in z´n bureaula.

1 Reacties:

Blogger Paddy zei...

Het mooiste aan de verkiezingen vond ik het vooruitzicht nu af te zijn van die stompzinnige peilingen. Ik werd daarin gesterkt door Hans Laroes die verklaarde er bij de volgende keren minder aandacht aan te besteden. Ik hoopte op een landelijke koers.
De hoop was ijdel. Ik eis daarom een peiling: hoeveel Nederlanders zijn de peilingen zat?!

11 december 2006 om 18:19  

Een reactie posten

<< Home