09 december 2006

Stemadvies

Beste meneer Braun,

Graag wil ik met dit schrijven een beroep doen op uw Deense afkomst. Wij willen dat u dat mee laat wegen bij de aankomende verkiezingen. Er worden namelijk te weinig kinderen geboren in Nederland, en dat komt onze Lego-export niet ten goede. Graag zouden wij daarom zien dat u op ChristenUnie stemt.
Met vriendelijke groet,


Het Deense ministerie van buitenlandse zaken.


Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar als iemand in een ander land zou menen mij een stemadvies te moeten geven, kon hij of zij fijn opbokken. Ik geloof oprecht niet dat de Turken in Nederland zich door een ministerie in Turkije laten vertellen wat ze wel of niet moeten stemmen. Het Volkskrant-bericht dat er 200.000 Turken (van de 320.000 in totaal!) gemaild zouden zijn geloof ik al helemaal niet. Zelfs bij de Kutkrant werkt nog hier en daar een Turk - dan kom je daar toch niet pas twee weken na de verkiezingen achter?

Tot zover mijn vermogen om het bericht weg te redeneren. Maar die Fatma Koser Kaya zit wel mooi in de Tweede Kamer. Zou ze die voorkeurstemmen ook hebben behaald als het Turkse ministerie van Religieuze Zaken zich er niet mee zou hebben bemoeid? Ik denk het wel, al zullen we het nooit weten. Maar dan was haar zetel nou niet besmet geweest. Ze zal de ambtenaar in Ankara niet bepaald dankbaar zijn geweest voor dat mailtje.

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Het schijnt dat er wel een dergelijk bericht was, wat via via (maar onbedoeld) op een internationale mailinglist voor Turken was gekomen, waar vast ook wat Nederlandse Turken op zitten.

Klok klepel dus van de journalist die het bericht geschreven had.

11 december 2006 om 00:44  

Een reactie posten

<< Home