15 december 2006

Stadsbus

Het Utrechtse busbedrijf GVU is per 1 januari eigendom van busboer Connexxion. Goois Links en de PvdA stemden na lang wikken en wegen vóór de uitverkoop van het vervoersbedrijf, zodat alleen SP, Leefbaar en Gemeentebelangen nog tegen bleven. Voordeel is wel dat ik de komende gemeenteraadsverkiezingen nog maar drie partijprogramma’s hoef door te lezen.

Want goed, voor veel buschauffeurs van de GVU zou een bijspijkercursus ‘Vriendelijk zijn tegen mensen’ geen overbodige luxe zijn, maar verder levert het bedrijf uitstekende service. De bussen rijden vaak, ze rijden stipt, ze rijden bijna overal en het kost allemaal geen drol. Het is niet alleen onmogelijk dat een private partij dat beter doet, het is onmogelijk dat mensen die zich verdiepen in de materie dat niet weten.

Wat zo jammer is, is dat de vraag waar het om ging niet is gesteld. Dat gebeurt eigenlijk nooit als het gaat om privatisering, terwijl hij toch altijd hetzelfde is. “Wat vinden we belangrijker: dat het product geleverd wordt, of dat het zo min mogelijk kost?” Als je een branche privatiseert, vindt je dat de levering van het product dat de branche aanbiedt niet in het algemeen belang is. Vind je dat wel, dan privatiseer je niet.

En behalve die twee smaken, wel privatiseren en niet privatiseren, is er niks. Halve privatiseringen, gouden aandelen, bijzondere voorwaarden, ze zijn allemaal bedoeld om de illusie te wekken dat er zoiets bestaat als een gulden middenweg. Maar helaas: halve markten bestaan niet. Je privatiseert iets of je doet het niet, en je bekent hoe dan ook kleur. Woordgymnastiek verandert daar niks aan.

De Utrechtse fracties van PvdA en Goois Links vinden het belangrijker dat busvervoer zo min mogelijk kost, dan dat het ten koste van gemeenschapsgeld zijn diensten zo goed mogelijk levert. Dat is een keuze die je als partij kunt maken, maar ga dan alsjeblieft niet lopen doen alsof je die keuze helemaal niet hebben gemaakt. Verdedig je beslissing, in plaats van je achter lulkoek te verschuilen, in de verwachting dat de burger die toch wel slikt.

2 Reacties:

Anonymous Arnoud B. zei...

Misschien heb je je er nooit in verdiept, maar Europese regels over marktwerking in het OV dwingen lokale overheden nieuwe constructries te verzinnen voor hun (vaak meerderheids)aandelen in het busvervoer.

16 december 2006 om 14:05  
Blogger Iknik zei...

Dat zal best, maar ieder EU-lid trekt ongestraft een lange neus naar Brussel als het daar toevallig zin in heeft. De tegenstanders van de GVU-verkoop pleitten ervoor om de boel te traineren, in de hoop dat een nieuw kabinet de EU de vinger zou geven. Lijkt mij een prima taktiek.

Het is toch ook van de zotte: Europa heeft geen gezamelijk buitenlands beleid, is niet in staat een Europese defensiemacht op te zetten, praat nooit met één mond, is zelden te betrappen op dingen als langetermijnvisie en helemaal nooit op Grote Ideeën. Nee, het openbaar vervoer in een middelgrote stad, dáár gaat het grote verenigde Europa over...

17 december 2006 om 14:06  

Een reactie plaatsen

<< Home