27 februari 2007

Holland de Gezondste!

Je hoort wel eens van mensen die op dieet zijn, dat ze op een gegeven moment naar hun medemens kijken en zich afvragen hoe die zouden smaken. Ik ben nu een week gestopt met roken, en ik vraag me af hoe mijn medemens zou brànden. Iedereen irriteert me, met name mensen die zich in mijn persoonlijke ruimte begeven. Die is de laatste dagen zo’n vijfentwintig meter in doorsnee.

Gelukkig krijg ik van overheidswege een steuntje in de rug. De horeca moet rookvrij, liefst dit jaar nog. Handig voor mij, en handig voor Nederland. De volgende stap lonkt!

Er is namelijk niet één argument te verzinnen om roken wel te verbieden, en alcohol niet. De medische kosten zijn vergelijkbaar, maar de maatschappelijke schade van alcohol is veel groter. Het argument dat je met roken de gezondheid van je medemens schaadt, geldt ook voor alcohol: hoeveel overlast, vechtpartijen, mishandeling, volgescheten brievenbussen en verkeersslachtoffers zouden we wel niet minder hebben in een alcoholvrij land?

Maar diezelfde minister die het roken zo hard aanpakte, verlaagde juist de accijns op sterke drank. Gevolg: Nederlandse tieners zuipen nu het meest van Europa. Terwijl juist op jeugdige leeftijd alcohol het meeste schade aanricht. Als Nederland consequent is, kiest het nu voor een drankvrije horeca.

7 Reacties:

Blogger Dirkjandiederic zei...

Je vergeet alleen dat aan matig alcoholgebruik nog gunstige werking wordt toegekend, waar matig tabaksgebruik nog steeds alleen maar schadelijk is.
Daarnaast gaat het in dit verbod niet om de roker, maar om het personeel dat recht heeft op een rookvrije werkplek. Aangezien het (matig) nuttigen van alcoholische geen overlast geeft, denk ik niet dat een alcoholvrije horeca enige kans van slagen heeft.

28 februari 2007 om 13:29  
Anonymous Anoniem zei...

wat ben jij sjaggie zeg...

28 februari 2007 om 14:00  
Blogger Bart Braun zei...

Kul. De gezondheidsaspecten van matig alcoholgebruik worden gruwelijk overschat. En als iedereen in de horeca alleen matig alcohol zou gebruiken, ging die horeca hartstikke failliet.

De bewering dat alcoholnuttiging geen overlast geeft aan de werknemers in de horeca, suggereert dat je niet zo vaak in de horeca te vinden bent, trouwens.

28 februari 2007 om 15:23  
Anonymous Anoniem zei...

Nou, ik als horecakind vind dat eigenlijk wel een goed argument van die overlast. Omdat ik er in opgegroeid ben is het nu wel een zinnige opmerking? ;)

De horeca gaat overigens ook failliet als er geen alcohol meer wordt geschonken. Daarnaast vrees ik ook de gast met een overdosis koffie of frisdrank.

28 februari 2007 om 15:27  
Blogger Kevin zei...

Tja, deze discussie is natuurlijk drie jaar geleden ook al gevoerd toen Hoogervorst voorstelde dit alles in 2009 in te laten gaan, dus ga ik er maar nu niet op in...
Waar ik wel op in wil gaan is dat er geen argument is waarom roken wel verboden moet worden in de horeca en alcohol niet:
Als er rokers in een kroeg zijn, stinken mijn kleren. Nu moet ik zeggen dat als ik ergens ben waar ook mensen dansen, dat er dan ook zeker bier om mijn kleren zit (en mijn kleren dus gaan stinken), in een kroeg is dat echter meestal niet het geval...

28 februari 2007 om 18:52  
Anonymous Anoniem zei...

Het hangt er een beetje vanaf in hoeverre je mensen die alcohol nuttigen en overlast veroorzaken toerekeningsvatbaar wil verklaren: het is namelijk ook mogelijk om alcohol te nuttigen en geen overlast te veroorzaken: is het de persoon, of de alcohol?
Bij roken gaat dit niet op en daarom is de discussie en het verbod makkelijker.

28 februari 2007 om 19:45  
Anonymous Anoniem zei...

Een alcoholverbod in de horeca is zoiets als een voetbalverbod in een stadion.

Het nuttigen van alcohol is nu juist een van de hoofdgedachten achter het concept "cafe". Okee, gezeligheid is waarschijnlijk voor veel mensen de allerbelangrijkste reden en ikzelf drink al een tijdje alleen nog maar fris, maar toch.

Dat je passief kan meeroken is al lang bekend, maar hoe zwaar iemands kegel ook is, passief drinken is nog immer onbewezen (zwangere vrouwen even vergetend).

Het gedrag van beschonkenen heeft echter wel degelijk directe effecten op hun omgeving. Toch denk ik dat een hufter een hufter blijft, met of zonder slok op. En als-ie per se wil drinken, dan doet-ie dat wel thuis en komt daarna in de brave frisdrankkroeg alsnog herrie schoppen.

In Australie geldt in alle kroegen al een tijdje een volledig rookverbod, dit tot groot ongenoegen van mijn zusje. Aangezien Aussies de binge-drinking traditie van hun Britse voorouders trouw blijven heeft dat verder geen enkele omzetgevolgen. Wel krijg je diepgaande en intieme gesprekken op de stoep voor de kroeg, waar alle paffers zich nu verzamelen.

Voor je 't weet gaan de cafe's nu hun stoep verwarmen om in de koudere maanden meer rokers naar hun tent te lokken. Geld blijft rollen, of 't nu linksom of rechtsom is.

1 maart 2007 om 04:24  

Een reactie posten

<< Home