26 februari 2007

On juist spatie gebruik

Normaal leveren we hier commentaar op het nieuws, maar van daag wil het met u over iets belangrijkers hebben: het op rukken van de zo geheten Engelse spatie. Spaties waar die in het Neder lands on nodig zijn.

Iederéén doet het. Over al.

Terwijl één van de gave dingen van het Neder lands nou juist is dat je woorden ad infinitum aan elkaar kunt blijven plakken. Als het bij elkaar hoort, is het ook een bijelkaarwoord.

Hulde daarom, voor de makers van Signalering Onjuist Spatiegebruik. Met alle regels netjes onder één kop. Een beetje kort door de bocht: de Schrijfwijzer heeft maar liefst 21 pagina's voor nodig, waarin de subtiele verschillen tussen voorop komen en voor opkomen allemaal de revue passeren. De vuistregel is simpel: in geval van twijfel kun je het aaneenrijgen. Ik ga er voortaan beter opletten ;)

5 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Hulde inderdaad, maar al te vaak zie die verschrikkelijk storende fouten tegenkomen.

Momenteel schrijf ik ook veel in het Engels, daar zijn ze dol op spaties. Maar zeg nou zelf, wat staat mooier:

- web site
- website

Wat een geluk dat wij Nederlanders het aan elkaar mogen plakken. Een zin loopt gelijk tien keer lekkerder.

26 februari 2007 om 22:15  
Anonymous Anoniem zei...

"als het bij elkaar hoort,
is het ook een bijelkaarwoord"

Da's je reinste poezie! :)

26 februari 2007 om 22:29  
Blogger annoesjka zei...

Toch ben ik ook erg van de streepjes (en daarom ook een grotere fan van de witte spelling dan van de groene): als iets ècht niet meer aan elkaar geschreven kan worden, kun je nog altijd iets aan elkaar plakken met streepjes:
Hij-die-niet-genoemd-mag-worden. Welk hart van de gemiddelde taalfetisjist gaat daar nou niet harder van kloppen?

27 februari 2007 om 09:37  
Anonymous Anoniem zei...

pfff, ik merk ook dat ik het doe door al dat schrijven in het Engels en vind het hoogst irritant. Dat ik ga twijfelen dan, want ik deed het vroeger nooit fout.

27 februari 2007 om 09:39  
Blogger annoesjka zei...

Oh ja, ik ben tegen de spatie tussen et en cetera. Etcetera is toch veel fijner dan et cetera.
Valt er te pleiten voor een grijze, blauwe of rode spelling?

27 februari 2007 om 10:18  

Een reactie posten

<< Home