10 april 2007

KUT-a

Iknik mailde dit stukje in vanaf zijn vakantie-adres. Het Balinese Kuta beach lijkt op Phuket, maak ik eruit op.

Zonverbrande veertigers in karaokebars. Groepjes stoere surfdudes die nonchalant met hun wasbordjeslopen te pronken. Lelijke vrouwen met tribal tattoosin veel te kleine bikini's die met een chagrijnige kutkop door de winkelstraten lopen. Kuta Beach is de hel.

In elk dorp en elke stad in Indonesië struikel je over de warungs, kleine eetstalletjes waar je voor een euro een heerlijke Indonesische maaltijd kunt krijgen. In Kuta moet je ze zoeken, omdat de blanken liever bij de Pizzahut, het HardRock Café of de 24-uurs McDonalds eten. Waarna ze het op een zuipen zetten, natuurlijk,want Kuta is een eeuwigdurende spring break.

Nee, deze invasie van barbaren is niet bepaald een reden voor blanke trots.Je zou er bijna een uitgesproken mening op gaan nahouden over de gebeurtenissen van een paar jaar geleden, ware het niet dat ik bepaalde woorden liever niet gebruik in een mailtje dat vanaf Kuta wordt verstuurd. Je weet nooit wie er meeleest.

Kuta Beach is wat er met een paradijs gebeurt als je mensen er hun gang mee laat gaan. Misschien ging hetGod niet eens zozeer om die ene appel toen hij Adam en Eva het Hof van Eden uit zette, maar zag hij de bui al hangen. Gelijk had 'ie.

10 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

arme, arme iknik in de tropen. Stap in een zeeegel, ofzo.

11 april 2007 om 00:55  
Blogger Migratory Birdchick zei...

Haha! Waar halen jullie die plaatjes toch vandaan?

Idd dat soort toeristische feesttenten moet je gewoon vermijden en niet zeuren.

Ik voel me altijd maar een vreemde alien tussen die braltoeristen. Ik zal nooit snappen waarom iemand naar een ander land gaat en er dan vanalles aan doet om die zaken te vermijden die het land anders en uniek maken.

Een van de zaken die Nieuw Zeeland zo leuk en interessant maken zijn bijvoorbeeld de enorme zwermen stekende zandvliegen. En daar heb ik dan ook uitgebreid van genoten... aaargh!

Maar goed, liever in een zwerm zandvliegen dan tussen de braltoeristen (but ask me again when the anti-histamines wear off).

11 april 2007 om 01:54  
Anonymous Anoniem zei...

Ja zielig hoor.

11 april 2007 om 10:53  
Blogger Bart Braun zei...

Ik zie trouwens geen enkele verwijzing naar sekstoerisme in Ikniks verhaaltje. Dat suggereert dat Phuket erger is dan Kuta.

11 april 2007 om 10:58  
Blogger Unknown zei...

Blijf dan ook gewoon thuis.

Al die verre reizen om dingen te bekijken die je ook op de buis kan zien, om er vervolgens achter te komen dat er niks aan is. Allemaal vanwege het volkomen irrationele argument dat het beter is om dingen in het "echt" te ervaren. Als je je neuronen even wil laten knallen, moet je gewoon een pilletje slikken of een paddootje poppen, veel beter voor jezelf en ook voor het milieu.

11 april 2007 om 12:20  
Blogger Migratory Birdchick zei...

Daar ben ik het toch niet mee eens. Wellicht als er ooit 3D televisie bestaat die ook geuren en temperatuur kan weergeven, dan kom je een beetje in de buurt.

Er bestaat voor mij geen vervanging voor een wandeling door een warm eucalyptusbos, diep ademhalen in een regenwoud of aan de rand staan van een enorme kloof van rood zandsteen.

Een tv is ook lang zo interactief niet als een bos vol beestjes. En je kan tweehonderd documentaires zien over slangen, maar zelf een twee meter lange python van de weg af tillen omdat je auto er niet langs kan, DAT is iets heel anders.

Maar goed, steden en gebouwen en cultuurdingetjes, die interesseren mij dan weer geen ene bal. Daar zet ik niet eens de tv voor aan.

11 april 2007 om 16:11  
Blogger Bart Braun zei...

Heej, ik ga niet tegen Wouter zeggen dat hij ongelijk heeft. Hoe meer mensen zo denken, hoe meer ruimte er voor mij overblijft.

11 april 2007 om 16:21  
Anonymous Anoniem zei...

@vogelkuiken

Jaha, dat is inderdaad iets anders. Dat is tillen. Is tillen leuk?

Het is toch echt niks interactiever dan je lekkere stoel verschuiven met de Brize bloemenfestijn op full blast. Je denkt misschien van wel, maar dat komt omdat mensen gestoord zijn.

12 april 2007 om 10:21  
Anonymous Anoniem zei...

Wouter heeft natuurlijk ongelijk. Het is namelijk veel leuker om op reis te gaan en dan vervolgens de zeuren over de hitte en de mensen. Want dat is nu pas echt een totaalervaring :)

12 april 2007 om 11:15  
Anonymous Anoniem zei...

... heeft ongelijk, want [waardeoordeel].

Dat past natuurlijk niet in een dialectische discussie van niveau.

12 april 2007 om 14:08  

Een reactie posten

<< Home