06 juli 2007

Chip

Post van mijn favoriete instelling, de NS! Voorlopig ben ik nog gedwongen om af en toe een vertragingskaartje te kopen om tussen de lawaaierige paupers te staan, dus kan dat maar beter met korting. Ik had dan ook een kortingskaart aangevraagd.

In plaats daarvan kreeg ik een op naam gestelde OV-chipkaart. Dat is een pas waarmee vervoersorganisaties bijhouden waar en hoe ik reis, om mij vervolgens gecustomisede spam te sturen. Geen begeleidend schrijven waarin wordt uitgelegd voor welk probleem deze kaart een oplossing is, geen verklaring waarom de NS mij iets stuurt wat ik niet wil hebben, wel drie kantjes gebruikersvoorwaarden in onleesbaar kleine lettertjes.

Maar als die Chipkaart er ooit nog echt van komt (de introductie is al herhaaldelijk vooruit geschoven), en ik dan nog steeds geen auto heb, en ik er eentje moèt hebben om met het OV te reizen, dan wil ik natuurlijk een anonieme chipkaart. Eentje die ik regelmatig ruil met andere reizigers, voor het geval het ding toch niet zo anoniem is als de verstrekker beweert.

Het minste dat de NS had kunnen doen was vrágen of ik liever een anonieme chip en een losse kortingskaart had gehad, in plaats van één geïntegreerd Big Brotherpasje. Nu wordt mij een ding waar ik alleen maar nadeel van heb door de strot geramd. Morgen maar eens een pissige brief sturen - mijn vingers jeuken al...